Terapia cariilor

La nivel global, se estimează că 2 miliarde de persoane au carii dentare pe dinții permanenți, conform studiului Global Burden of Disease 2019 realizat de OMS.

Ce sunt cariile dentare

Cariile dentare sunt mici sau mari găuri formate în smalțul dintelui, ce apar atunci când acidul din cavitatea bucală erodează smalțul dinților. Atunci când nu sunt tratate la timp, evoluția cariei dentare este negativă, infecția pătrunzând în interiorul dintelui, afectând pulpa și rădăcinile dintelui.

Așadar, cariile netratate pot duce la dureri puternice de dinți, infecții și, chiar la pierderea dintelui.

Prin controale regulate la medicul dentist, o dată la fiecare 6 luni, pot fi depistate cariile dentare în stadiu incipient și pot fi tratate corespunzător, astfel încât dintele să rămână sănătos. Dacă o carie este tratată înainte de a începe să provoace durere, probabil că pacientul nu va avea nevoie de un tratament amplu.

De asemenea, o bună îngrijire orală acasă poate ajuta la prevenirea apariției cariei dentare.

Ce tipuri de carii dentare există

Caria dentară, în funcție de evoluție, poate afecta atât stratul superficial al dintelui, cât și interiorul dintelui, ajungând până la rădăcina dintelui. Conform statisticilor, în aproximativ 3 ani o carie dentară superficială netratată poate afecta pulpa dentară și nervii.

Printre cariile dentare regăsim:

●Carii primare, de suprafață - se formează la suprafața de contact și mai poartă denumirea și de fosete

●Carii interdentare - formate pe suprafețele laterale ale dintelui, între 2 dinți vecini

●Carii ocluzale - afectează suprafața de contact a dinților și molarilor

●Carii secundare - apar sub obturațiile dentare existente, sau sub coroane dentare

●Carii radiculare - formate în zona în care are loc o retracție gingivală ce descoperă rădăcina dintelui

Care sunt cauzele apariției cariei dentare

Există o serie de factori care conduc spre apariția cariei dentare. Printre aceștia, cei mai des întâlniți sunt:

●bacteriile nocive din cavitatea bucală, care neîndepărtate printr-o igienă orală adecvată pot conduce la formarea plăcii bacteriene.

●aciditatea crescută cauzată de o dietă bogată în alimente acide, precum sucuri carbogazoase, dulciuri cu un conținut ridicat de zaharuri etc.

●dietă alimentară neechilibrată prin consumul de gustări frecvente între mese

●sindromul de gură uscată

●afecțiuni precum anorexia, sau bulimia

●refluxul gastro intestinal care poate ridica aciditatea stomacală foarte mult

Care sunt semnele apariției unei carii dentare

Cariile dentare superficiale nu provoacă, de regulă, durere sau vreun alt simptom care să semnaleze prezența lor.  Atunci când apare durerea la nivelul dintelui, cu siguranță caria a progresat către dentină și rădăcina dintelui.

Printre cele mai frecvente semne și simptome ale apariției cariei dentare se numără:

●Respirație neplăcută

●Dureri de dinți

●Sensibilitate la cald sau la rece

●Pete negre vizibile pe suprafața dintelui

●Roșeață în jurul dintelui sau în interiorul gurii

●Inflamarea locală a feței

●apariția abcesului dentar

●dificultăți în masticație

Care este tratamentul cariei dentare

Medicul dentist, în urma investigațiilor clinice și radiologice, va stabili severitatea cariei dentare și va propune pacientului tratamentul optim pentru tratarea cu succes a acestei afecțiuni.

Soluțiile de tratament pot fi:

Fluorizarea profesională - procedură utilizată pentru cariile incipiente, cu rolul de a ajuta la refacerea smalțului, procesul carios putând fi chiar reversibil dacă se află în stadiul inițial. Tratamentele profesionale cu fluor conțin o cantitate mai mare de fluor comparativ cu cea regăsită în pasta de dinți și apa de gură. Tratamentele cu fluor pot fi lichide, gel, spumă sau lac care sunt periate pe dinți sau plasate într-o tavă mică care se potrivește peste dinți.

Obturația dentară - procedura prin care medicul utilizează freza pentru a îndepărta suprafața carioasă, dar nu s-a extins în interiorul dintelui, ci se găsește încă superficial.

Obturațiile dentare pot fi realizat din compozit sau din porțelan, în cazul incrustațiilor, care imită culoarea dintelui natural. Substanțele folosite pentru umplerea obturațiilor sunt non toxice, inodore și rezistente.

Tratamentul de canal și coroana dentară

Coroana dentară este un element protetic care îmbracă dintele afectat de carie profundă și care a suportat un tratament endodontic pentru curățarea infecției și salvarea dintelui natural. Coroanele dentare arată, funcționează și se simt ca dinții naturali și pot fi realizate din zirconiu, ceramică pe metal sau porțelan.

Tratamentele de canal eficiente sunt realizate cu ajutorul microscopului și au o rată de succes de peste 90%, întrucât medicul poate vedea magnificat și în detaliu fiecare canal radicular și poate curăța complet infecția. În multe cazuri, poate implica extragerea nervilor și devitalizarea dintelui natural ca soluție pentru eliminarea infecției. Ulterior obturației de canal, se va realiza tratamentul protetic cu coroană dentară.

Extracția dentară - realizată prin extragerea dintelui care este compromis clinic și imposibil de salvat.

Completează formularul și programează o vizită la medicul stomatolog: