Parodontologie

Parodontologia este specialitatea dentară care se concentrează exclusiv pe boala inflamatorie care afectează gingiile și structurile de susținere din jurul dinților.

De tratamentul afecțiunilor parodontale se ocupă medicul parodontolog, specializat în cele mai noi tehnici de diagnosticare și tratare a bolii parodontale, inclusiv proceduri chirurgicale realizate cu ajutorul laserului stomatologic pentru cazurile sever afectate de boală parodontală.

Parodonțiul (țesuturile din jurul dinților) este reprezentat de:

●Gingii

●Ligamentul parodontal - un grup de fibre de țesut conjunctiv care leagă dinții de osul maxilarului

●Ciment - un strat dur de țesut calcificat care acoperă rădăcinile dinților

●Osul alveolar -  partea din osul maxilarului care are alveole dentare.

Semnele și simptomele bolii parodontale

Boala parodontală nu doare, ca atare poți să suferi de o afecțiune fără să știi.

Cele mai comune simptome ale bolii parodontale sunt:

●Gingii roșii, umflate sau sensibile

●Gingii care sângerează ușor la periaj, sau folosirea aței dentare

●Gingii retrase și rădăcina dintelui descoperită

●Dinți mobili pe arcadă

●Pungi de puroi între gingii și dinți

●Respirație neplăcută care nu se ameliorează

Cauzele apariției bolilor parodontale

Principala cauză a bolilor parodontale este placa bacteriană, un strat lipicios, incolor, care se formează pe dinți. Neîndepărtată prin periaj și ață dentară, placa bacteriană creează depuneri de tartru, iar bacteriile rămase pe dinți și în zona țesuturilor de susținere pot provoca apariția inflamației, roșeața și retracția gingivală.

Odată cu acest fenomen, se formează buzunare la nivelul gingiei unde se vor depune și mai multe bacterii și placă bacteriană, dinții fiind extrem de vulnerabili la atacul negativ al acestora.

Așadar, printr-un ritual corect de igienizare acasă, de 2 ori pe zi, utilizând deopotrivă periuța, dar și ața dentară și apa de gură, și urmând recomandările medicului dentist de a realiza igienizarea profesională în cabinet la fiecare 6 luni, apariția afecțiunilor parodontale poate fi prevenită.

Stadiile bolii parodontale

Gingivita reprezintă stadiul inițial al unei afecțiuni parodontale și poate fi recunoscută prin inflamația și infecția la nivelul gingiilor. Parodontita , în schimb, este o formă de boală parodontală avansată, care implică nu numai gingiile, ci și structurile parodontale din jurul bazei dinților. În cazurile grave, parodontita poate duce la dureri severe de dinți și chiar la pierderea acestora de pe arcada dentară.

Gingivita – Stadiul incipient al bolii parodontale

Această etapă afectează doar țesutul moale al gingiilor, iar pacientul poate să nu experimenteze niciun disconfort. Deși simptomele pot fi foarte ușoare, sau pot lipsi complet, odată identificate, efectele gingivitei pot fi reversibile.

Parodontita – Stadiul avansate al bolii gingivale

Parodontita este denumirea bolii parodontale mai avansate și, în acest stadiu nu numai gingiile sunt afectate, ci și structurile osoase care susțin dinții vor fi compromise.

Parodontita are, la rândul ei, mai multe stadii de evoluție:

• Parodontita precoce

Pe măsură ce gingiile devin mai inflamate, ele încep să se retragă de pe dinți, formând „buzunare” parodontale în care se acumulează resturi alimentare, bacterii și placă și astfel apare infecția. Treptat, osul din jur este deteriorat deopotrivă de toxinele bacteriene, cât și de răspunsul sistemului imunitar la infecție.

• Parodontita moderată

Simptomele parodontitei devin mai severe pe măsură ce inflamația se extinde și poate apărea un anumit disconfort. Se pierde și mai mult os de susținere, dinții devin mobili pe arcada dentară și gingiile continuă să se retragă.

• Parodontita avansată

Parodontita avansată se manifestă prin abcese dureroase rezultate ca urmare a suprainfectării subgingivale, iar acest stadiu reprezintă principala cauză a pierderii dinților la adulți.

Tratamentul bolii parodontale

În tratamentul afecțiunilor parodontale avansate, medicul parodontolog poate aborda mai multe metode de tratament, precum:

●detartraj subgingival și supragingival

●netezire radiculară sau chiuretaj subgingival

●sterilizarea pungilor parodontale cu laserul stomatologic

În etapa chirurgicală, pot fi efectuate mai multe tipuri de intervenții:

●grefa de țesut moale sau de os

●operația cu lambou

●regenerarea asistată a țesuturilor

●adiția de os

●implantul dentar

Ai unul sau mai multe dintre simptomele de mai sus? Completează formularul și programează o vizită la medicul dentist: